To był dobry rok

Rok 2012 przechodzi do historii. Jaki był dla Gdańska?

Był bardzo dobry! I można by na tym stwierdzeniu poprzestać. Bo nawet najwięksi sceptycy nie mogli nie zauważyć ogromnych zmian, które zbiegły się właśnie w tym roku. Dość powiedzieć, że bardzo trudno będzie w przyszłości powtórzyć taką serię spektakularnych inwestycji na dodatek podkreślonych finałami Euro.

Euro zmobilizowało nas do wielkiego wysiłku. Euro ułatwiło dostęp do dodatkowych pieniędzy z kasy Unii Europejskiej dzielonej przez rząd. W przeszłości słusznie mieliśmy pretensje do rządów o to, że nas pomijały przy podziale środków na duże inwestycje drogowe. Dziś potrafimy wykorzystać koniunkturę polityczną. Ale nie tylko, bo też dobrze przygotowywaliśmy się do tych inwestycji. Bowiem trzeba mieć przygotowane na czas wszystkie projekty, pozwolenia i finansowy wkład własny.

Odkorkowujemy Gdańsk i Metropolię

Budowa nowych dróg czy modernizacja istniejących zawsze należy do najbardziej spektakularnych inwestycji miejskich. Są one najczęściej pozytywnie komentowane i zapamiętywane.

Wybudowaliśmy ostatni odcinek Armii Krajowej (Trasa W-Z), Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDKiA) ukończyła wielki węzeł drogowy Karczemki. Po trzynastu latach od rozpoczęcia budowy leśnego odcinka ulicy Słowackiego skończyliśmy przebudowę całej ulicy.

Ukończyliśmy rozbudowę Trasy Sucharskiego. Dzięki temu Port Północny i setki hektarów ziemi czekających na inwestorów zostały sprawnie skomunikowane przez Most Wantowy im. Jana Pawła II z Obwodnicą Południową Gdańska. Rząd, poprzez GDKiA, tuż przed Euro oddał do użytku obwodnicę biegnącą wzdłuż południowej granicy Gdańska.

Jeśli do tego zestawu inwestycji drogowych dodamy Aleję Havla i pierwszy odcinek Drogi Zielonej oraz nowy wiadukt nad torami kolejowymi wraz z układem drogowym łączącym Zaspę z Letnicą, to uzyskamy pełny obraz rewolucji drogowej 2012.

Lotnisko i AmberExpo

Nie sposób wyobrazić sobie normalnego funkcjonowania Gdańska i Metropolii bez Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy. Zabraknie zaledwie około 50 tysięcy pasażerów, by gdańskie lotnisko mogło zamknąć mijający rok okrągła liczbą trzech milionów pasażerów. Oddany do użytku w tym roku nowy terminal nie tylko poprawił komfort obsługi pasażerów, ale spowodował szereg nowych inwestycji wokół lotniska. Na przykład nowy, trzygwiazdkowy hotel.

Rozbudowa lotniska mogła się powieść nie tylko dzięki zaangażowaniu pracowników lotniska, ale i wsparciu finansowemu Gdańska, Województwa Pomorskiego i Sopotu.

Stolica Pomorza pełni wiele funkcji. Wśród nich funkcję targową, wystawienniczą i konferencyjną. To trwałe i ważne funkcje ośrodka metropolitalnego jakim jest Gdańsk. Najmniejsza dzielnica naszego miasta, Letnica, otrzymała nową szansę nie tylko dzięki rewitalizacji, nie tylko dzięki stadionowi piłkarskiemu, ale i dzięki budowie nowego centrum targowo-konferencyjnego – AmberExpo.

Dzięki wybudowaniu AmberExpo Międzynarodowe Targi Gdańskie S.A., których Miasto jest kluczowym akcjonariuszem, maja szansę wykreować nowe i rozwinąć dotychczasowe imprezy targowe.

Biurowy zawrót głowy

Gdańsk stał się największym na północ od Warszawy i czwartym w Polsce (po Warszawie, Krakowie i Wrocławiu) rynkiem biurowym. Ten sukces był możliwy dzięki gdańskim i gdyńskim deweloperom. Na naszych oczach Aleja Grunwaldzka zmienia się dzięki rozbudowie campusu Uniwersytetu Gdańskiego. Ale i dzięki inwestycjom biurowym TPS (właściciel Maciej Grabski) i Torusa (właścicielka Małgorzata Dobrowolska). We Wrzeszczu z kolei amerykański deweloper Hines rozpoczął budować Centrum Biurowe Neptun. A gdański deweloper Euro Styl oddał do użytku obok Opery Bałtyckiej – Opera Office.

Dzięki dostępności odpowiedniej kadry i tym inwestycjom przyciągamy nowych inwestorów z sektora usług biznesowych. W 2012 udało się przyciągnąć do Gdańska m.in. Bayer AG, czy Metsa Group.

Wyspa Spichrzów dalej czeka

W mijającym roku nie udało nam się pozyskać poważnego inwestora. Giełdowa firma Polnord wycofała się z wcześniejszych uzgodnień z Miastem. Doprowadziliśmy jednak do rozstrzygnięcia przetargu na remont nabrzeży Wyspy. Rozpocznie się on w przyszłym roku. Planujemy też uzbrojenie tego terenu doprowadzając sieć infrastruktury miejskiej. W ten sposób zwiększymy atrakcyjność inwestycyjną Wyspy Spichrzów.

Zdecydowanie lepiej jest z inwestycją na Targu Siennym. Tu po latach współpracy wycofał się deweloper powiązany z holenderskim bankiem ING. Ale udało się nam pozyskać innego holenderskiego inwestora – Multidevelopment, który przebuduje układ drogowy wokół Targu Siennego i zbuduje centrum usługowo-handlowe.

Nie tylko inwestycje

Były i inne inwestycje ukończone w roku 2012. Przedszkole przy ulicy Człuchowskiej, most zwodzony w Przegalinie, nowa linia tramwajowa na Orunię, nowe drogi rowerowe, boiska przyszkolne, przystanki tramwaju wodnego… I wiele, wiele innych.

Ale przecież życie miasta, funkcjonowanie samorządu miejskiego nie ogranicza się do samych, nawet bardzo ważnych, inwestycji.

Chciałbym podziękować licznym wolontariuszom zaangażowanym w pomoc w gdańskim hospicjum, Caritasie, przy organizacji imprez kulturalnych i sportowych.

Fundacje i stowarzyszenia z cierpliwością i konsekwencją realizowały swoje społeczne cele.

Przedsiębiorcy, właściciele firm i menadżerowie tworzyli miejsca pracy i przysparzali dochodów budżetowych państwu i miastu.

Odbyło się wiele ważnych debat publicznych, spotkań, koncertów i festiwali.

Ukazało się te z w mijającym roku dzieło jakże ważne – Encyklopedia Gdańska. Ten bogaty tom ma wielkie znaczenie dla naszego poczucia tożsamości. To ważny krok w kierunku samoidentyfikacji gdańskich elit. Jestem przekonany, że grono encyklopedystów będzie się stale i sukcesywnie rozrastało. I w ślad za Encyklopedią Gdańską ożyje internetowa Gedanopedia.

Po latach dyskusji i sporów powstało stowarzyszenie Gdański Obszar Metropolitalny zrzeszające już 41 samorządów. Powołaliśmy Metropolitalny Rynek Pracy, rozpoczęliśmy wspólną promocję zagranicą, doprowadziliśmy do wspólnego zamówienia energii elektrycznej, dzięki czemu wszyscy osiągnęliśmy oszczędności.

Nasza wspólna praca dla Gdańska, nasze sukcesy są dostrzegane. W mijającym roku w VIII edycji prestiżowego rankingu samorządów za najlepszy samorząd w kategorii miast na prawach powiatu został właśnie Gdańsk. Zdetronizowaliśmy wieloletniego lidera – Poznań (więcej: rp.pl/rankingsamorzadow2012 ).

To wszystko pozwala nam z optymizmem spoglądać w przyszłość.