Od wielu, wielu lat szukaliśmy sposobu, finansów na ożywienie potencjału jakim jest woda w Gdańsku. O projekcie, który właśnie doczekał się podpisania umowy myśleliśmy od dawna. Wielu mądrych ludzi wniosło do niego przysłowiowe „3 grosze” a niektórzy napracowali się bardzo. Pojawiły się możliwości, pojawił się program funduszy unijnych, który tego typu inicjatywy obejmuje finansowaniem i postanowiliśmy przygotować aplikację. Projekt o nazwie „Program ożywienia dróg wodnych w Gdańsku” zakłada, że przez budowę odpowiedniej infrastruktury, drogi wodne w Gdańsku staną się nareszcie prawdziwymi drogami oraz kompleksowym produktem turystycznym. Nie jest to największy z gdańskich projektów, ale jego znaczenie docenimy dopiero w nadchodzących latach. Umowa, która dotyczy projektu uwzględnia również współudział Polskiej Organizacji Turystycznej. Poparcie Prezesa POT Rafała Szmytke umożliwiło przejście procedury weryfikacji tego wniosku. POT jest też instytucją wdrażającą ten projekt. Całkowity koszt projektu to 37.050.000 zł, z tego fundusze unijne pokryją 58,05% czyli 17 mln zł. Projekt zakłada, że jego realizacja rozpocznie się już we wrześniu 2010 i rok później, w grudniu 2011 powinny być zakończone prace budowlane. Od wiosny 2012 wszystkie obiekty tworzone w ramach projektu będą działały.
W ramach „Programu ożywienia dróg wodnych w Gdańsku” powstaną dwie przystanie żeglarskie: przy Siennej Grobli II oraz Tamka. Na Żabim Kruku powstanie przystań dla małych jednostek pływających. Powstanie też 10 przystanków tramwaju wodnego przy: Westerplatte, Nabrzeżu Barkowym, Twierdzy Wisłoujście, Wiosny Ludów, Targu Rybnym, Zielonym Moście, Żabim Kruku, Siennej Grobli II, Tamce, Stogach oraz przy Narodowym Centrum Żeglarstwa.
Finansowanie projektu udało się zrealizować z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka
2007-2013, Oś Priorytetowa 6 – „Polska Gospodarka Na Rynku Międzynarodowym” w ramach Działania 6.4 „Inwestycje W Produkty Turystyczne O Znaczeniu Ponadregionalnym”
W ramach projektu, Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, zrealizuje zadanie pt. „Budowa przystanku tramwaju wodnego Nabrzeże Barkowe przy Twierdzy Wisłoujście”
Jeszcze we wrześniu tego roku, planowane jest podpisanie umowy na roboty budowlane
dla 6 przystanków tramwaju wodnego (lokalizacje: Narodowe Centrum Żeglarstwa, Zielony Most, Targ Rybny, Wiosny Ludów, Twierdza Wisłoujście – Nabrzeże Barek, Westerplatte)
Co zyska Gdańsk? Co zyskają mieszkańcy i turyści?
Przy ul. Tamka wybudowany zostanie dwukondygnacyjny obiekt administracyjny z bosmanatem. Na parterze zaprojektowano salę klubową, aneks kuchenny i toaletę ogólnodostępną, zaplecze tawerny z pomieszczeniem technicznym i pralnią, sanitariaty, oraz warsztat szkutniczo- serwisowy (o pow. 46,17 m2) do wykonywania drobnych napraw i robót przy jednostkach pływających z magazynem. Na piętrze znajduje się pomieszczenie bosmana z salą konferencyjną, sanitariatem ogólnodostępnym oraz pomieszczeniem gospodarczym i częścią noclegową z czterema pokojami 2-osobowymi z
łazienkami. (Powierzchnia zabudowy 303,04 m2, kubatura całego budynku 1 435,07 m3.)
Przy ul. Sienna Grobla II wybudowany zostanie budynek administracyjny z bosmanatem.
Przy ul. Żabi Kruk wybudowany zostanie dwukondygnacyjny obiekt
administracyjny z bosmanatem z hangarami dla kajaków oraz częścią hotelową.
34 pomosty pływające do cumowania jednostek pływających w tym 8 pomostów przeznaczonych do cumowania tramwaju wodnego, wiaty przystankowe, 4 slipy, parkingi, budowę nabrzeży oraz zaplecza sanitarnego. Powstała infrastruktura będzie dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Pozostaje mi monitorować przebieg inwestycji – projektu i zaprosić już niedługo na otwarcie obiektów.
5 komentarzy
Oby wszystko poszło zgodnie z planem:) Będzie pięknie. Tylko jestem ciekawa jak będą wyglądały owe tramwaje. Jedno jest pewne (jak sądzę) lepiej niż w Wenecji, bo będą po prostu nowe (znaczy mam taką nadzieję:))
Panie Prezydencie, jak tramwaj wodny dopłynie do Żabiego Kruku? Mosty będą zwodzone?
Panie Prezydencie, czy projekt zakłada rewitalizację zaniedbanych południowych nabrzeży, Starej i Nowej Motławy? Jeśli tak to kiedy? Czy jest szansa na przywrócenie, w najbliższej przyszłości, dawnego wodnego połączenia wokół południowej części Wyspy Spichrzów (na wysokości Żabiego Kruka)? Tramwaj powinien opływać Wyspę Spichrzów!!!
Nabrzeża remontowane a często budowane odpowiednio do potrzeb i w zakresie każdego z 10 zadań. Odbudową nabrzeży Martwej Wisły i Motławy od Haka Polskiego do Zielonego Mostu (łącznie z Wyspą Spichrzów) zajmuje się projekt pt. „Odbudowa nabrzeży Martwej Wisły i Motławy”. Jest to projekt, gdzie Miasto Gdańsk jest Partnerem, natomiast Beneficjentem jest Urząd Morski w Gdyni. Projekt jest realizowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wykonane są już dokumentacje projektowe, obecnie składane są dokumenty o decyzje środowiskowe, a następnie pozwolenie na budowę. Miasto Gdańsk realizować będzie odbudowę nabrzeży Wyspy Spichrzów. Termin zakończenia projektu – 2014r. Przygotowywane są właśnie przetargi dotyczące możliwości otwierania mostów na Motławie od Haka Polskiego do mostów Zielonego i Stągiewnego. Jest przygotowana koncepcja zagospodarowania dla potrzeb mariny Kanału Na Stępce. Te zakresy mają być połączone w jedną całość tak, by zwiększyć marinę Gdańską przy ul. Szafarnia i otworzyć Motławę, Nową i Starą Motławę oraz Kanał Na Stępce.
A ja mam pytanie o finansowanie tego projektu. Mieszkam na Osowej i od lat nie możemy doczekać się zarówno kanalizacji deszczowej, bez której cała dzielnica stoi w jeziorach wody (dzielnica wciąż rozbudowująca się), jak też asfaltowych dróg. Fajne są te wszystkie nowe projekty, pytam tylko, czy nie odbierają one szansy na godne życie mieszkańcom Gdańska…