Minęły zaledwie dwa miesiące od decyzji o założeniu strony na Facebook. Ponad rok o decyzji założenia własnego bloga (www.adamowicz.pl). Co się zmieniło?
Przyznam, że nie przypuszczałem, że dzięki tym dwóm krokom wejdę w tak bliski dialog z mieszkańcami i sympatykami Gdańska. Poza ważnym dla mnie faktem, że mam okazję podzielić się z Państwem swoimi opiniami, przemyśleniami, to mam też okazję słuchać tego co sądzicie o Gdańsku, o władzach miasta. Ogromnie pouczająca lektura głosów krytycznych i wspierających nie pozostaje bez wpływu na tematy poruszane na blogu.
Czytam i słucham jak wielkim problemem są dla Państwa gdańskie drogi, inwestycje, remonty. Jak bardzo wszyscy chcielibyśmy, żeby wyglądało to lepiej. Zdaję też sobie sprawę, że często powodem frustracji jest brak rzetelnej informacji na temat tego co powstaje w biurach urzędu, na temat planów i rozmiarów inwestycji. Szybko przyzwyczajamy się do tego co już zostało zrobione i denerwuje nas stanie w korkach, odpadająca farba w budynku użyteczności publicznej, zniszczone ławki w parku, zanieczyszczona woda w zatoce i rzekach. Nic bardziej nie wzbudza mojej troski niż stan infrastruktur miasta i tu pokrótce chciałbym zrobić rozliczenie tego co robię ja i moi współpracownicy.
Kiedy mam okazję prezentować kolejne projekty, zwłaszcza kulturalne, zawsze wzbudza to kontrowersje i postulaty, aby „bardziej zająć się drogami”, „w końcu coś robić” itd. Poniżej, kilka faktów, które być może rzucą więcej światła na działalność Urzędu Miasta:
Wydatki na kulturę i promocję nie mają porównania z ogromem środków, które przeznaczamy na podnoszenie poziomu codziennej jakości życia mieszkańców.
Najbardziej kosztochłonne zadania to budowa dróg. 63% wszystkich wydatków inwestycyjnych, które miasto ponosi w latach 2009-2013 będzie przeznaczonych właśnie na rozbudowę dróg!
W latach 2010-2014 na inwestycje drogowe wydamy 3 miliardy 250 milionów złotych. W tym:
- 370 milionów złotych na dokończenie Trasy W-Z / al. Armii Krajowej:
Ten 2,5-kilometrowy wart prawie ¼ gdańskiego budżetu odcinek za 1,5 roku zwieńczy pierwsze bezkolizyjne połączenie centrum miasta z obwodnicą. Ciężki sprzęt jest już na placu budowy. Zapraszam wszystkich na wmurowanie kamienia węgielnego 26 lipca na godz. 12:00.
- 1 miliard 290 milionów zł (czyli 70% rocznych dochodów miasta) na budowę 4-pasmowej ulicy Słowackiego:
W efekcie kilkuletnich przygotowań i zabiegań o unijne dofinansowanie już niedługo powstanie 10 km 385 m nowej drogi, która połączy lotnisko, Al. Rzeczypospolitej, Al. Gen. J. Hallera, ul. Marynarki Polskiej i ponad kilometrowym tunelem pod Martwą Wisłą doprowadzi nas w okolice Westerplatte. Fizyczne roboty (na początku będą to rozbiórki opuszczonych już budynków) zaczną się już w sierpniu, i potrwają do 2013 r.
- 660 milionów złotych na Trasę Sucharskiego (8 km 286 m, lata 2011-2015)
- 697 mln zł na 16 inwestycji w ramach III etapu Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej (GPKM), w tym:
– budowę ul. Nowej Łódzkiej (2 km) z linią tramwajową, węzłem integracyjnym z parkingami dla samochodów i rowerów;
– przebudowę ul. Witosa (0,6 km), czy też
– przebudowę torowisk tramwajowych w ulicach: Kliniczna, Al. Rzeczypospolitej, Al. Hallera, Krasickiego, Pomorska, Al. Wojska Polskiego, Al. Grunwaldzka, Kartuska, Nowe Ogrody, Rybołowców, Strajku Dokerów, Wolności – 26 kilometrów. W przypadku czterech ostatnich, przebudowane zostaną również ulice
Jako przykład „mniejszych” projektów podać mogę sprawy, którymi zajmuje się obecnie Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska – jednostka organizacyjna Urzędu Miejskiego. W samym tylko 2010 roku, DRMG zrealizuje inwestycje o wartości 100 mln zł, w tym:
9 kompletnych układów drogowych z infrastrukturą (kanalizacja deszczowa i sanitarna):
- Metalowców/ Kokoszki – zakończenie: listopad 2010
- Instalatorów/ Kokoszki – zakończenie: maj 2011
- Karskiego / Matemblewo – zakończenie: maj 2011
- Cedrowa / Gd. Południe- zakończenie: czerwiec 2011
- Droga Zielona / Rondo Gospody / Łokietka/ Żabianka – zakończenie: Rondo – maj 2011, pozostała część – październik 2012
- Łostowicka – zakończenie: październik 2011
- Jabłoniowa – W-Z/ Gd Południe- zakończenie: listopad 2010
- Linia tramwajowa N. Łódzka / Gd. Południe – zakończenie: maj 2012
Działania w zakresie ochrony wód Zatoki Gdańskiej:
- Galaktyczna, Homera / Osowa – kanalizacja deszczowa z układem drogowym
- Jednorożca / Osowa – kanalizacja deszczowa z układem drogowym
- kanalizacja deszczowa z odtworzonym układem drogowym w Złotej Karczmie
- kanalizacja deszczowa z odtworzonym układem drogowym w Świętym Wojciechu
- kanalizacja deszczowa z odtworzonym układem drogowym w Armii Krajowej
- kanalizacja deszczowa z odtworzonym układem drogowym w ul. Chrzanowskiego
- dodatkowe wpusty deszczowe w Armii Krajowej
W ramach ochrony wód Zatoki Gdańskiej realizujemy 5 zbiorników retencyjnych:
- zbiornik Cedrowa wraz z placem zabaw – lipiec 2010
- zbiornik Madalińskiego – zakończenie październik 2011
- zbiornik Budowlanych II – zakończenie październik 2012
- zbiornik Srebrzysko + potok Strzyże – zakończenie zbiornika 2011, potok 2012
- zbiornik Jasień +potok Jasień – potok listopad 2010, zbiornik 2012
We współpracy z mieszkańcami chętnymi współfinansować inwestycje w ich dzielnicy, tak jak każdego roku, realizujemy 19 projektów w ramach „Inicjatyw lokalnych” podnoszących jakość życia w poszczególnych dzielnicach. Są to najczęściej układy drogowe z pełną infrastrukturą.
7 boisk wielofunkcyjnych:
- Szkoła Podstawowa 16 Na Uboczu – boisko wielofunkcyjne – wrzesień 2010
- Gimnazjum 29 ul. Bethovena – Orlik – październik 2010
- ZSO nr 5 Na Zaspę Orlik – koniec września 2010
- Szkoła Podstawowa 15 Smoluchowskiego – boisko wielofunkcyjne – październik 2010
- Szkoła Podstawowa 14 Kartuska- boisko wielofunkcyjne – zakończenie listopad 2010
- GOFK – Paganiniego – boisko wielofunkcyjne – listopad 2010
- LO VIII – boisko wielofunkcyjne – wrzesień 2010
Place zabaw:
- w październiku zakończymy budowę 5 placów przy szkołach (ZKPiG 21; ZSO 8; SP 81, SP 21, SP 59).
- Dodatkowe 10 zostanie zlecone organizacjom pozarządowym w toczącym się właśnie konkursie.
Trwa budowa Inkubatora Przedsiębiorczości przy ul. Arkońskiej. Zakończenie: czerwiec 2011
Gdański Projekt Komunikacji Rowerowej / Ścieżki rowerowe:
- Już realizowane to ul. Opatów (Oliwa) i Kołobrzeska (Przymorze) – zakończenie: listopad 2010
- Za kilka dni rozpoczniemy budowę ścieżki wzdłuż ul. Nowe Ogrody – zakończenie: listopad 2010
Program ożywienia dróg wodnych w Gdańsku, tj. przystanie i przystanki tramwaju wodnego. W realizacji jest 10 lokalizacji, w tym 3 przystanie. Fizyczne prace rozpoczniemy we wrześniu. Potrwają rok.
Likwidacja barier architektonicznych w budynkach użyteczności publicznej, m.in.
- w przychodni Jesionowa (zakończenie październik 2010) czy
- w Szkole Podstawowej nr 44 (ul. Jagiellońska, zakończenie: listopad 2010).
Termomodernizacje szkół:
- Szkoła Podstawowa 77 ul. Orłowska – zakończenie sierpień 2011
- Szkoła Podstawowa 89 ul. Szyprów – sierpień 2010
Sama Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, o pracach której w mediach może niewiele się słyszy, realizuje obecnie 70 projektów. Tylko w roku 2010 przygotowano 24 przetargi do projektów inwestycyjnych (16 już rozstrzygnięto) oraz 65 przetargów projektów remontowych (48 z nich już zostało rozstrzygniętych). To daje 89 przetargów w 6 miesięcy!
Czy to mało, czy dużo? Oceńcie Państwo sami.
2 komentarze
Trasa W-Z – fatalny projekt, nie zostawiono miejsca na tory tramwajowe dla budowy ewentualnego szybkiego tramwaju. Zresztą w poprzednim etapie też z tego zrezygnowano.Nowa Łódzka – zrezygnowano z przedłużenia linii od nowej pętli. Będzie to już koniec ekspansji w kierunku południowym. Wstyd. Do tego torowisko ułożone obok jezdni, przez co będzie jak na Kartuskiej. Przebudowa torowisk – nikt nie myśli o stworzeniu „zielonej fali” dla tramwajów. Po co? Przecież tramwaj wg BRG to przeżytek dla biedoty.Łostowicka – jakoś umknęła Panu Prezydentowi, a szkoda. Tyle przetargów na tak krótką drogę chyba w żadnym polskim mieście nie ma.A gdzie wymiana małej architektury, tworzenie zadbanych skwerów (nie sralników!)?? Gdzie pomysły na ożywienie Śródmieścia. Czy jedynym pomysłem jest wpuszczenie ruchu samochodowego zamiast jego ograniczanie?? Dlaczego nikt nie myśli o budowie tramwaju lub uruchomieniu minibusików? Na razie mam Pana dość. Planowanie w tym mieście to jest dno. Dno i 100km mułu. Wstyd mi za Gdańsk. Coraz chętniej chce się wyprowadzić na stałe do Wrocławia lub Poznania. Tam chociaż KM jest na normalnym poziomie, a pięknych skwerów nie brakuje (szczególnie we Wrocławiu).
Niech Pan Wielki Budowniczy zapozna nas z dlugiem publicznym jaki zaciagnol na te cudenka? Ile pokolen bedzie musialo splacac stadion i ECS? tak bardzo nam potrzebne wrecz niezbedne. Trzeba bylo kreatywnej ksiegowosci by zgodnie z prawem Was nie rozgonic! To ILE? prosze nas oswiecic