rowerowe_piatki_1Rowerowe oblicze Gdańska było dla mnie zawsze priorytetem. Mam to szczęście, że do pracy mogę chodzić piechotą ale wiem, że większość z mieszkańców musi przemieszczać się na całkiem sporych odcinkach aby dotrzeć do pracy czy szkoły.

Poza wartościami rekreacyjnymi jakie ma w sobie jazda rowerem, pozostaje ona przede wszystkim statystycznie bardzo bezpieczną formą transportu i niewątpliwie najbardziej ekonomiczną. Wielu z nas pamięta czasy, kiedy ścieżek rowerowych i infrastruktury rowerowej po prostu nie było. Dla wielu z nas zakup samochodu stał się sposobem nadganiania wieloletnich zaległości, ale przychodzą takie czasy, kiedy jedyną alternatywą dla zrównoważonego rozwoju dużych miast, staje się położenie nacisku na to, aby jak największa część mieszkańców poruszała się transportem miejskim i rowerami.

Przez wiele lat pozostawaliśmy liderem w skali Polski w zakresie budowy ścieżek rowerowych i nadal tym liderem chcemy być. Doświadczenia wielu lat budowania kolejnych elementów gdańskiej infrastruktury rowerowej nie idą na marne. Budujemy coraz lepiej, posiłkujemy się wiedzą członków organizacji pozarządowych, korzystamy z zagranicznych doświadczeń, wykonany został audyt rowerowy Gdańska i wdrażamy wnioski jakie z niego zostały wyciągnięte.

Kolejnym etapem rozwoju komunikacji rowerowej w skali całego Trójmiasta jest podpisana dziś umowa o dofinansowanie w ramach projektu: „Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa 3. Umowę podpisaliśmy wraz z Marszałkami Województwa oraz Prezydentami Sopotu i Gdyni.

Co oznacza ten projekt dla Gdańska? Oznacza, że do końca listopada 2013 roku w Gdańsku wybudowane zostanie 14 dróg rowerowych, o długości prawie 23 km. Wybudowane zostanie też 9 węzłów i 6 parkingów, które umożliwią łączone korzystanie z publicznego transportu i rowerów.

Drogi rowerowe, które powstaną w 2011 roku:

  • wzdłuż ul. Krasickiego i ul. Wyzwolenia od ul. Zdrojowej do ul. Marynarki Polskiej i przystani promowej,
  • wzdłuż ul. Wosia Budzysza i ul. Stryjewskiego na odc. od u l. Sucharskiego do ul. Nowotnej,
  • wzdłuż ul. Nowolipie – Rakoczego, na odc. od ul. Kartuskiej do ul. Potokowej,
  • wzdłuż ul. Nowe Ogrody i ul. Kartuskiej do ul. Łostowickiej (I i II etap drogi),
  • wzdłuż ul 3-go Maja od ul. Kolejowej do Huciska.

Drogi rowerowe, które powstaną w 2012 roku:

  • wzdłuż ul. Rzeczpospolitej od ul. Hynka do ul. Kołobrzeskiej,
  • wzdłuż ul. Chłopskiej do ul. Kołobrzeskiej do ul. Pomorskiej,
  • wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina od ul. Sobótki do ul. Grunwaldzkiej.

Unijne dofinansowanie pozwoli również na modernizację istniejących już dróg rowerowych – m.in. wzdłuż Al. Rzeczypospolitej, ul. Chłopskiej i Al. Jana Pawła II.

rowerowe_piatki_2Węzły i parkingi, których obecnie brakuje dotkliwie w Gdańsku powstaną przy: SKM Żabianka, PKP Oliwa, Plażach w Jelitkowie, Brzeźnie, przy Operze Bałtyckiej, PKP Wrzeszcz, Gdańsk Główny, Moście Zielonym, Targu Węglowym, Placu Zebrań Ludowych, SKM Orunia, Przymorze (Uniwersytet), Zaspa oraz przy plaży w Gdańsku Stogach.

Aktualnie trwa realizacja trzech inwestycji: droga rowerowa wzdłuż ul. Kołobrzeskiej i ul. Dąbrowszczaków na odcinku od al. Rzeczypospolitej do ul. Czarny Dwór, droga rowerowa wzdłuż ul. Opata J. Rybińskiego od ul. Grunwaldzkiej do ul. Opackiej, droga rowerowa wzdłuż ul. Nowe Ogrody i ul. Kartuskiej na odcinku od ul. 3–go Maja do ul. Łostowickiej (etap III od ul. 3–go Maja do ul. Powstańców Warszawskich).

Nasze główne cele, które chcemy osiągnąć przez te inwestycje to: zrównoważony rozwój miasta poprzez rozbudowę i integrację efektywnego i przyjaznego środowisku systemu transportu rowerowego, zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska pochodzącego ze spalin samochodów, poprawę wydajności systemu komunikacyjnego oraz jakości i czasu przejazdu do poszczególnych dzielnic miasta, obejmujących także tereny rekreacyjne poza miastem oraz, co istotne ograniczenie wypadkowości z udziałem rowerzystów.

Same inwestycje jednak nie wystarczą. Dlatego już dziś rozpoczynamy akcje społeczne, które mają spopularyzować rower jako najlepszy środek transportu. Dziś, tuż po podpisaniu umowy, miałem okazję opowiedzieć o nich.

Pierwsza z nich to rozpoczynająca się w Gdańsku, w najbliższy piątek, kampania społeczna „RoweRowe Piątki”, w ramach której na siedmiu głównych skrzyżowaniach w Gdańsku znane osobistości wręczać będą rowerzystom torebki z upominkami. Kampania ma zachęcić mieszkańców Gdańska do korzystania z roweru jako środka codziennego transportu do pracy. To pierwsza tego typu inicjatywa w Polsce.

rowerowe_piatki_3Kolejne ważnym wydarzeniem będzie Pierwszy Polski Kongres Mobilności Aktywnej, który odbywać się będzie w Gdańsku w dniach 30 września – 1 października 2010 z udziałem polskich samorządowców i prezydentów miast, a także zaproszonych gości: członków Rady Ministrów, ambasadora Królestwa Danii, posłów do Parlamentu Europejskiego, oraz krajowych i międzynarodowych ekspertów, ze światowej sławy duńskim strategiem rozwoju obszarów metropolitalnych prof. Janem Gehlem na czele.

Jakiś czas temu zakończyła się też akcja, w której prosiliśmy mieszkańców o wskazanie najlepszych lokalizacji pod rowerowe stojaki. Przetarg, który rozstrzygnie wykonawcę tych potrzebnych urządzeń infrastruktury rozstrzygnie się już za kilka dni a pierwsze stojaki staną jeszcze najprawdopodobniej we wrześniu.

Polecam stronę: www.rowerowepiatki.pl